교수 및 학생 소개

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유창석 (Yoo Changsok) 교수

CJ, 넥슨, 엔씨소프트 등 주요 콘텐츠 기업에서 기업전략 및 재무, 데이터분석 업무를 10년 이상 진행하였으며 이러한 경험을 바탕으로  영화, 음악, 게임과 같은 콘텐츠와 관광의 소비자 행동 및 이에 기반한 국가정책 수립 및 평가에 대한 연구를 진행하고 있다. 논문은 Journal of Media Economics, Journal of Business Research,  International Journal of Contemporary Hospitality Management와 같은 주요 학술지와  소비자학회, 소비문화학회, 혁신학회, 콘텐츠학회, 게임학회 논문지 등의 국내 학술지에 발표하고 있다. 서울대학교 공과대학에서 자원 및 기술경제학으로 박사학위를 취득하였으며, 미국의 Penn State University에서 방문연구원으로 활동하였다.  

  • 주요 연구 분야
  • 연구실 호텔관광대학 316호
  • 이메일 csyoo@khu.ac.kr
1631065877.pdf
주요 연구

Yoo, C., Cha, K. C., & Kim, S. H. (2020). A quantile regression approach to gaining insights for reacquisition of defected customers. Journal of Business Research, 120, 443-452.


Yi, J., Gao, Y., & Yoo, C., (2020) The effect of the perceived risk on the adoption of the sharing economy in the tourism industry: the case of Airbnb, Information Processing & Management, 57(1), 102108


Yoo, C., Kwon, S., Na, H., & Chang, B., (2017) Factors affecting the adoption of gamified smart tourism applications: an integrative approach, Sustainability, 9, 2162, 1-21


Kang, K., Lee, S., and Yoo, C. (2016) The effect of national culture on corporate social responsibility in the hospitality industry, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(8), 1728-1758



Yoo, C., Kim, H., Yang, D., & Heo, E. (2012) Key Value Drivers of Startup Companies in the New Media Industry: The Case of Online Games in Korea, Journal of Media Economics, 25, 244-260


최근 대표 연구

Yoo, C., Cha, K. C., & Kim, S. H. (2020). A quantile regression approach to gaining insights for reacquition of defected customers. Journal of Business Research, 120, 443-452.


Hong, I., & Yoo, C. (2020). Analyzing Spatial Variance of Airbnb Pricing Determinants Using Multiscale GWR Approach. Sustainability, 12(11), 4710.


Yi, J., Gao, Y., & Yoo, C., (2020) The effect of the perceived risk on the adoption of the sharing economy in the tourism industry: the case of Airbnb, Information Processing & Management, 57(1), 102108


Yoo, C., Kwon, S., Na, H., & Chang, B., (2017) Factors affecting the adoption of gamified smart tourism applications: an integrative approach, Sustainability, 9, 2162, 1-21

Kang, K., Lee, S., and Yoo, C. (2016) The effect of national culture on corporate social responsibility in the hospitality industry, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(8), 1728-1758